Files, elke dag hoor je de meldingen voorbij komen op de radio. Files op de A1, A2, A27 en ga zo maar door. Hoe ontstaat nou een file? De meeste files ontstaan door verschillende oorzaken..

Als voorbeeld neem ik de ochtend/avondspits.

We gaan gelijktijdig met ons allen naar ons werk of naar school. Aan het einde van de dag nemen we vaak met ons allen dezelfde weg ook weer naar huis. Al dat verkeer rijdt dan richting één stad waardoor alles al snel vast kan lopen. De snelweg kan zoveel verkeer dan gewoon niet aan. Dit kan één van de oorzaken van filevorming zijn..

Een voorbeeld: 

Je rijdt op de snelweg in de ochtendspits. Het is druk maar het verkeer rijdt gelukkig nog aardig door. Je nadert het weggedeelte waar er een invoegstrook bijkomt. De automobilisten die op de invoegstrook rijden willen allemaal in het doorgaande verkeer invoegen, en dat het liefst ook nog zo snel en vloeiend mogelijk.

Doordat er beperkte ruimte is om in te voegen begint één van de automobilisten te remmen. Een andere automobilist kiest ervoor om ruimte te maken en gaat naar de linkerrijstrook waardoor het verkeer op die strook ook af moet remmen. Dit zijn de ingrediënten voor het ontstaan van het begin van een mogelijke file.

Iedereen die erachter aan komt rijden moet namelijk ook remmen waardoor er geleidelijk een file kan ontstaan. Wanneer je na deze situatie op de radio hoort dat er een file is ontstaan op de snelweg waar je op dat moment rijdt, kan het zomaar zijn dat je zelf de veroorzaker ervan bent.

Een oplossing zou kunnen zijn dat iedereen meer afstand houdt waardoor het verkeer minder of nauwelijks hoeft te remmen.

Wegwerkzaamheden kunnen ook files veroorzaken. Door wegwerkzaamheden kan er bijvoorbeeld een hele rijstrook zijn afgesloten voor het verkeer en dit kan leiden tot een file bij drukte. 

Een ander voorbeeld is dat bij werkzaamheden de rijstroken versmald zijn en de maximum snelheid is aangepast voor de weggebruikers.

Een file kan ook ontstaan door een ongeluk of door een automobilist met pech. Als er een aanrijding heeft plaatsgevonden betekent het dat al het verkeer langzamer moet rijden om de plek van het ongeluk heen.. Het komt ook voor dat Rijkswaterstaat een rijstrook door middel van een rood kruis afsluit om zo een veiligere verkeerssituatie te creëren. Je begrijpt dat dit ook weer vertraging en mogelijke filevorming op kan leveren.

Er bestaat ook nog de ‘kijkersfile’. Er is aan de andere kant van de snelweg een ongeluk gebeurt.

Nieuwsgierigheid zit in onze aard en mensen willen vaak zien wat er gebeurd is. Dan gaan mensen langzamer rijden om het allemaal goed waar te kunnen nemen, Er zijn automobilisten die zelf even een foto willen maken. Met alle gevolgen van dien.

Wat kun je zelf nou doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen?

Probeer als het druk is toch voldoende afstand te houden. Constant gas geven en vervolgens weer remmen heeft geen zin. Probeer je snelheid constant te houden.

Check voordat je weggaat waar files staan op jouw route en kijk of er een alternatieve route is. Veel radiozenders hebben om het kwartier filemeldingen maar er zijn ook handige apps. Sommige apps, zoals bijvoorbeeld Google Maps, kunnen heel nauwkeurig aangeven waar files staan. Maps geeft ook aan waar wegwerkzaamheden zijn. Sommige navigatie of apps geven je dan ook een alternatieve route om de file te vermijden.

Als het mogelijk is kun je iets eerder of later vertrekken om op deze manier de spits te mijden.

Soms heb je de pech om toch in een file terecht te komen. Doe dan het volgende: ‘Heb geduld en rijdt rustig mee met de rest.van het verkeer.  Volg je eigen strook, want je weet nu, actie is reactie!’

 

Succes!

 

Jan Drenthen

Rijcoach bij Verkeerscollege Brünen

Brünen. Driving is about Ü

 

Weten waar je nu files kan tegenkomen? Klik dan hier

Heb je pech onderweg? Lees in deze blog wat je kan doen

Succes!

 

Andre Froeling

Rijcoach bij Verkeerscollege Brünen

Brünen. Driving is about Ü