Voordat ik begin met lessen met een nieuwe leerling lopen we samen even een rondje door de rijschool. Ik stel de nieuwe leerling voor aan mijn collega’s en we lopen even naar het theorielokaal.
Dit lokaal is net verbouwd en we zijn er enorm trots op. Volgens leerlingen is het een fijne, frisse en rustige ruimte. Wij vinden dat de sfeer in het theorielokaal minstens net zo fijn moet zijn als in de lesauto.

De theorielessen worden gegeven door Anneke en Dilon. Beiden zijn jonge mensen en hebben een leuke en eigentijdse manier van lesgeven. Dat is wat ik terugkrijg van onze leerlingen.

In het theorielokaal zijn wekelijks auto, vrachtwagen, scooter, tractor, aanhanger en motor theorielessen.

Anneke en Dilon stellen zich eerst voor aan de leerlingen en leggen uit wat er van hun wordt verwacht tijdens de lessen. Daarna kan de theorieles beginnen.
Eerst wordt er begonnen met een toets. Op deze manier kunnen Anneke en Dilon inschatten op welk niveau de leerling zit en of ze hun huiswerk goed hebben gedaan. Leerlingen kunnen leren door middel van een boek of een online cursus.

Als de leerling het fijn vind om muziek te luisteren tijdens de les, omdat het fijner is of de leerling zich er beter door kan concentreren, dan is dat geen enkel probleem.

Anneke en Dilon zorgen voor een relaxte sfeer en leggen niet veel druk op de leerlingen. Hun mening is namelijk dat de verantwoordelijkheid voor het leren bij de leerling ligt. Daarnaast hebben ze snel door wat een leerling nodig heeft dus als er extra ondersteuning nodig is dan wordt dit snel herkent en aangeboden.

De lessen worden ondersteund door het gebruik van dia’s. Deze worden gepresenteerd door middel van een projector. Daarnaast tekenen Anneke en Dilon veel situaties uit op een whiteboard en gebruiken ze kaarten. De vragen die worden gesteld zijn niet op de persoon gericht. Volgens Anneke vinden leerlingen gerichte vragen nog eng in deze fase. ‘Ik laat ze veel schrijven. Juist door te schrijven gaat het leren sneller dus ik geef zoveel mogelijk schrijfopdrachten’ vertelt Anneke.

Ondanks dat de klas vol zit kijken we altijd goed naar de behoeftes van iedere individuele leerling, we brengen goed in kaart welke aandacht en ondersteuning iedereen persoonlijk nodig heeft.

Omdat Anneke en Dilon jong zijn staan ze makkelijker op gelijke voet met de leerlingen. Leerlingen vertellen ons veel omdat ze het gevoel hebben dat ze bij ons terecht kunnen. Zelf zijn we ook open en kunnen we over veel praten.

Onze visie op lesgeven is dat er een fijne omgeving moet zijn, er ruimte moet zijn voor een grapje, leerlingen moeten de ruimte en veiligheid ervaren om dingen te vragen, en leerlingen zijn zelf eigenaar van hun leerproces. Als je wilt appen in de klas of met andere dingen bezig wilt zijn, prima. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Wanneer Dilon en ik denken dat je het examen niet gaat halen dan vertellen we dat ook eerlijk aan je. We winden er geen doekjes om en zijn transparant in onze mening hierover.

Ook vinden we het belangrijk dat de leerling de theorie goed leert. Het komt wel eens voor dat een leerling theorie vragen stelt tijdens het lessen aan de Rijcoach.. Op deze manier wordt het een dure les zeg maar. Het is ook niet nodig want je mag zo vaak komen naar de theorielessen als je wilt en het is gratis.
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Doordat we de toetsen van het CBR goed kennen en onze leerlingen daarop trainen, de manier van lesgeven echt goed werkt en de sfeer in het lokaal goed is, is het slagingspercentage van onze theorielessen 75%. Landelijk gezien is dat een heel goed percentage.

We hebben een frisdrankautomaat, gratis WifI, koffie, thee en chocolademelk.
Wil je extra theorielessen volgen dan mag je zo vaak komen als je wilt. Je betaalt hier niet extra voor.

Als je vragen hebt over theorie of je wilt eens langskomen bij onze rijschool mail me dan gerust. andre@brunen.nl

 

Succes!

 

Jan Drenthen

Rijcoach bij Verkeerscollege Brünen

Brünen. Driving is about Ü