WhatsAppen, een berichtje op Instagram checken of je een tijdlijn op Facebook bekijken. Als je aandacht in het verkeer vermindert doordat je bezig bent met je mobiele telefoon verviervoudigd je kans op een ongeval (bron Openbaar Ministerie).

Ik kom tijdens het geven van rijlessen regelmatig dit soort situaties tegen. Deze wil ik graag met je delen. Ik wil je er graag van bewust maken dat het gebruik van een mobiel in het verkeer zeker niet zonder risico’s is. Voor jezelf en ook voor de rest van de verkeersdeelnemers niet.

Ik heb twee praktijkvoorbeelden voor je.

1 – in de stad 

Samen met mijn leerling staan we te wachten voor een rood verkeerslicht. Voor ons staat één auto. Ik zie aan de houding van deze bestuurder dat deze druk is met zijn telefoon. Ik wijs mijn leerling hierop en de leerling merk het nu ook op. Het verkeerslicht springt op groen en mijn leerling maakt aanstalten om weg te rijden maar de auto voor ons nog niet. De bestuurder is nog steeds druk bezig met zijn telefoon. Achter ons drukt iemand op zijn claxon. De bestuurder voor ons schrikt en rijdt vol gas weg. In de tussentijd staat het licht  weer op rood en staat de rest van ons nog weer opnieuw te wachten.

2 – op de snelweg

We zien voor ons een auto die dicht achter een vrachtauto rijdt. De auto slingert van links naar rechts. Terwijl wij de auto passeren zie ik dat deze bestuurder druk bezig is met zijn telefoon. Wanneer de vrachtwagen ervoor zou moeten remmen, om welke reden dan ook, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Dit zijn zomaar twee voorbeelden die de meesten van ons dagelijks tegenkomen. De meesten van ons storen zich aan dit gedrag dat wordt veroorzaakt door het gebruik van een telefoon. Maar doen we het zelf ook? Ruim 60 procent van de bestuurders geeft aan wel eens zijn telefoon te gebruiken tijdens het rijden. Dat kan levensgevaarlijk zijn! 

Denk even aan het volgende; als jij 50 km per uur rijdt leg je ongeveer 14 meter per seconde af. Wanneer jij dus twee seconden op je telefoon kijkt dan ben je al snel zo’n 30 meter verder. Stel dat er iets gebeurt in die tussentijd dan heb je minstens twee seconden nodig om te reageren en je auto tot stilstand te brengen. Dat is dan dus nog een keer 30 meter verder. Je kunt je vast al voorstellen wat er in zo een situatie allemaal kan gebeuren. En je weet, hoe hoger je snelheid des te langer wordt je remweg.

Het aantal slachtoffers in het verkeer is in een bepaalde periode flink gedaald maar de laatste jaren zien we  juist weer een stijging. Een van de belangrijkste oorzaken is het gebruik van telefoons in het verkeer. Niet alleen in de auto maar ook op de fiets. Leg daarom als bestuurder je telefoon weg! Je kunt eventueel voordat je gaat rijden melden in WhatsApp dat je aan het rijden bent als je een belangrijk bericht verwacht. Iedereen zal dan begrijpen en waarderen dat je daarom niet reageert. Is het voor jou verleidelijk om toch je telefoon te checken op berichtjes, stel je telefoon dan voor je vertrekt in op de Automodus of zet ‘m op Vliegtuigstand.

Er bestaat een Automodus App die je kunt downloaden. Deze app beloont je als je telefoon niet wordt gebruikt als je achter het stuur zit. Voor elke 100 km die je rijd gaat er één euro naar een maatschappelijk doel. Op dit moment wordt deze App al bijna door 200.000 bestuurders gebruikt.

Tip van een oude en bezorgde rot in het verkeer;

Wen je als beginnend bestuurder aan om je telefoon altijd weg te leggen wanneer je gaat rijden. Maak hier een gewoonte van. Een andere manier is om je telefoon in een houder te plaatsen en deze zo ver weg op je voorruit te plaatsen dat je er niet bij kunt. Wil je onderweg toch iets versturen wat echt niet kan wachten? Stop dan even en zet je auto op een veilige plek.

Denk maar eens even goed na; zijn de berichten die je ontvangt of wilt versturen nu werkelijk zo belangrijk?

Belangrijker is dat je veilig aan of thuiskomt. Hoe trots kun je zijn als je oprecht kunt zeggen ‘ik gebruik mijn telefoon niet als ik achter het stuur zit!’

Het scheelt je trouwens ook in dure boetes.

 

(een mobiele telefoon tijdens het autorijden vasthouden wordt volgend jaar € 10,- duurder. Van € 230,- naar € 240,- Een mobiele telefoon vasthouden tijdens het fietsen kost € 95,-)

 

De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding van- of gebrek aan aandacht voor het verkeer en belangrijke rol speelt. Jaarlijks zijn er circa 600 slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) in het verkeer door bellen tijdens het rijden.

 

Meer weten over cijfers en statistieken?

 http://www.donttextdrive.com/

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/telefoneren/

Handige Apps vind je hier

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/negen-manieren-om-ongestoord-te-rijden

 

Succes!

 

Jan Drenthen

Rijcoach bij Verkeerscollege Brünen

Brünen. Driving is about Ü