Dat leggen we je uit aan de hand van deze blog:

Allereerst willen we je uitleggen dat het minder ingewikkeld en moeilijk is dan je misschien denkt.
Vaak horen we van leerlingen terug dat het behalen van een E bij B-rijbewijs makkelijker is dan ze dachten.

Wanneer heb je een E bij B-rijbewijs nodig? Als de auto inclusief aanhanger zwaarder is dan 3500 kilo.
Met een E bij B-rijbewijs mag deze combinatie maximaal 7000 kilo wegen.

Je kunt direct starten met een dagopleiding in duo of solo: 
Onze E bij B opleiding is een dagopleiding. Je begint ‘s ochtends om 8:00 uur met je opleiding, en om 13:00 uur doe je rijexamen.
Voor de diegene die al enig”ervaring” heeft, kan men zelfs een halve solo dagopleiding met aansluitend het rijexamen plannen
Bij twijfel? Plan een Intake les:
Dit klinkt misschien als ‘dat gaat wel heel snel’, maar het geeft iets aan over de moeilijkheidsgraad van de opleiding.
Als je twijfelt, adviseren we je om eerst een proefles te nemen. Deze kun je hier direct online boeken
De focus ligt vooral op de praktijk. Je hebt nl al je B-rijbewijs, dus je hoeft je niet opnieuw te bewijzen als bestuurder.

Het lesprgramma tijdens de dagopleiding:
Als je om 08:00 uur op de rijschool arriveert, bespreken we eerst de dagopleiding met je. Wat kun je verwachten en wat verwachten we van jou?
Vergeet niet je rijbewijs mee te nemen, anders kun je geen examen doen. Ook een beschadigd rijbewijs wordt niet geaccepteerd door het CBR. Let hier dus op. We vragen altijd waarom je een E bij B-rijbewijs nodig hebt en of je ooit hebt gereden met een aanhanger. Als het antwoord nee is, krijg je onderweg een uitgebreide uitleg. Maar we raden je aan om voorafgaand aan je dagopleiding onze YouTube-filmpjes te bekijken. Hierin staan handige tips die van pas komen tijdens je dagopleiding en ter voorbereiding op jouw rijexamen.

Nadat we kennis hebben gemaakt, lopen we naar de bus met aanhanger. Samen lopen we om de combinatie heen, en je krijgt informatie over de lengte, breedte, hoogte en het gewicht. Daarna stap je in, en de rijcoach gaat naast je zitten. De rijcoach beschikt over een dubbele bediening, dus wees gerust, er kan niets verkeerd gaan. Vanaf de rijschool-locatie rijden we naar een industrieterrein. Tijdens deze rit krijg je al een gevoel voor hoe het is om met een aanhanger te rijden. De combinatie is tenslotte 10.92 meter, dus dat vergt wat gewenning. We doen alles in een rustig en veilig tempo, we gaan niet over de grenzen.

Op het industrieterrein voeren we de eerste verrichtingen uit. We beginnen met een uitleg over het aan- en afkoppelen, doen achteruitrij-oefeningen en steken achterwaarts in bij een dockingstation. Dit oefenen we samen gedurende de ochtend, net zolang tot je het onder de knie hebt. Dit klinkt misschien alsof alles heel makkelijk gaat, en dat klopt deels, maar niet voor elke leerling. Sommigen hebben wat meer moeite met bepaalde onderdelen van de opleiding. Onze ervaring is echter dat aan het einde van de dagopleiding elke leerling klaar is voor het examen.
Het slagingspercentage van deze opleiding is dan ook hoog, dus wees gerust.

Vervolgens rijden we via een woonwijk, waar we ook nog het een en ander oefenen, richting het CBR. Het is tijd om examen te doen.

Wat kun je verwachten tijdens het examen?
Na de kennismaing en voordat het examen begint, wil de examinator eerst je geldig NL rijbewijs zien. Daarna stelt hij/zij vragen over het kenteken, hoe lang, hoog en breed je combinatie is.
Deze vragen zijn nodig zodat je weet of je bijvoorbeeld tijdens het examen een straat in mag met een gesloten verklaring of een lengtebeperking.
Je kunt overigens niet zakken voor je examen als je geen goed antwoord hebt over de lengte, breedte en hoogte van de combinatie.

Wanneer we naar buiten lopen, moet je het kenteken van de combinatie lezen op een afstand van 25 meter. Vervolgens lopen we naar de combinatie, die op dat moment losgekoppeld zijn van elkaar, en moet je de aanhanger aankoppelen. Daarna krijg je vragen over of de banden goed op spanning zijn, zodat er genoeg profiel op de banden zit.
Vervolgens controleren jullie samen de verlichting van de combinatie, en dan begint het praktijkgedeelte.

Jij, de examinator en de rijcoach stappen in de bus. Je start de bus, en het rijden begint. De examinator geeft tijdig aan waar je naartoe moet rijden.
De examinator houdt goed in de gaten hoe je omgaat met de combinatie en hoe alert je bent.

Ook het volledig bewust zijn dat je rijdt met een combinatie van bijna 10 meter lang is essentieel voor de examinator.
Onderweg moet je in principe 2 bijzondere verrichtingen uitvoeren: recht achteruit rijden en een bocht achteruit.
Je kunt echter ook een derde verrichting verwachten, zoals een U-bocht of achteruit inrijden in een garage.

Vervolgens rijden we terug naar het CBR, waar de examinator aangeeft waar je mag parkeren. Samen koppelen we de aanhanger af.
Dan volgt het meest spannende moment van de dag: de uitslag. Als de uitslag is dat je bent geslaagd, zet de examinator een digitale handtekening in het systeem van het CBR. Deze wordt doorgestuurd, en daarna kun je je rijbewijs aanvragen via de site van de RDW. Klik hier 

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen of wil je persoonlijk advies?