Eerst even een korte inleiding want ik wil graag iets met je delen.

De groei en grootte van onze rijschool wordt niet alleen bepaald door het aantal leerlingen dat op jaarbasis voor ons kiest. De groei, grootte en ook de kwaliteit van Brünen is mede ook het resultaat van alle nieuwe persoonlijke klantervaringen. Deze ervaringen geven ons de informatie om toekomstige leerlingen nog beter en persoonlijker te kunnen begeleiden met veel ruimte voor individuele aandacht.

Onze maatschappij en de samenstelling ervan veranderen continue. We zien het als een persoonlijke uitdaging om alle veranderingen, vernieuwingen, vragen en nieuwe behoeftes te vertalen naar onze rijopleiding. Waar een jong iemand van rond de twintig vroeger nog na vijftien rijlessen een rijexamen kon doen, zijn de eisen in het verkeer tegenwoordig voor elke bestuurder veeleisender, Dit vraagt om een andere begeleiding en meer rijlessen. Ook de persoonlijke wensen en vraag om aandacht van een jong aspirant bestuurder vragen van een Rijcoach in de huidige tijd een professionele houding en goede vaardigheden in het omgaan met veel verschillende mensen.

Wanneer we een jong iemand op een persoonlijke en professionele manier helpen op weg naar zijn of haar rijbewijs dan is dat voor ons meer dan alleen rijles geven. We vinden het belangrijk dat onze waarde veel verder gaat dan het alleen maar ‘trainen op examenroutes om te scoren op een goed slagingspercentage’. Deze professionele begeleiding en de persoonlijke aandacht die we daarbij hebben voor iedere afzonderlijke leerling is vormt voor ons een speerpunt in onze rijopleidingen. Helaas zien we ook rijscholen die dit minder belangrijk lijken te vinden en zich meer op de korte termijn richten waarbij ze  proberen zoveel mogelijk geslaagden te scoren binnen een zo kort mogelijke tijd. In onze beleving draagt dit niet bij aan het zelfbewust en veilig leren autorijden maar zorgt het er juist voor dat rij-faalangsten een groeiend fenomeen zijn onder jonge rijbewijsbezitters. 

Het gevoel van vrijheid en je vrij kunnen bewegen  is voor veel jongeren belangrijk. Het halen van je rijbewijs is hiervoor een belangrijke stap! In de relatief korte opleidingsfase is de rol van je Rijcoach essentieel. De basis van je rijgedrag en rijstijl wordt hier samen door jullie gelegd en dat heeft invloed op de rest van je leven. Wie kan zich zijn of haar rijinstructeur nou niet herinneren? 

In het leven van een jong iemand is een rijopleiding vaak een indrukwekkende en intensieve fase.

Een goede rijopleiding is daarom erg belangrijk en maakt indruk. Niet alleen op het educatieve stuk maar ook op het persoonlijke vlak.Na het halen van je rijbewijs kun je in het verkeer, en de beslissingen die je daar moet nemen, op niemand terugvallen. Je kunt alleen terugvallen op de kennis, vaardigheden en inzichten die je tijdens de rijopleiding hebt aangeleerd. Vanaf het moment dat je geslaagd bent heb je zelf de regie in handen en maak je je eigen beslissingen. Je bent zelfstandig.

Op de rijschool werken we met leerlingen die uit alle lagen van onze samenleving komen. De ene leerling slaagt door middel van 20 lessen, de andere heeft er veel meer voor nodig.Je kunt je voorstellen dat door het opleiden van al deze mensen veel nieuwe ervaringen voor ons ontstaan. Zoals ervaringen met mensen die bijvoorbeeld autisme, ADHD of ADD hebben.Zelfs mensen met een verstandelijke of zelfs lichamelijke beperking hebben we geholpen en is het ze uiteindelijk gelukt om hun rijbewijs te halen. Ook mensen met faalangst kunnen we helpen.

Zelf heb ik ook regelmatig te maken met leerlingen die, naast dat ze faalangst hebben, in een lastige situatie thuis, op school of op hun werk zitten. Ook kan het zijn dat ze niet helemaal lekker in hun vel zitten door de pubertijd. Ik probeer altijd al mijn wijsheid, die ik  heb opgebouwd door al mijn ervaringen als Rijcoach, in te zetten om deze leerlingen te helpen en te ondersteunen.

De kennis en ervaring die ik heb opgedaan heb ik vooral te danken aan mijn leerlingen. Door goed te kijken naar wat ze laat bewegen, wat ze doet tikken en wat ervoor nodig is om iets binnen te laten komen, krijg ik de meest mooie en waardevolle informatie terug. Juist deze ervaringen en kennis en hoe we hiermee omgaan is wat onze rijschool tot deze rijschool maakt. Het zit in onze bedrijfscultuur deze kennis met elkaar te delen zodat we blijven verbeteren om onze leerlingen optimaal te kunnen begeleiden.

We gunnen onze leerlingen het beste. Deze kennis delen we ook onderling als Rijcoaches. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens een koffiepauze of een interne training. Zo hoorde ik van mijn collega Jan Drenthen over de faalangst van zijn leerling ‘Floor de Nobel’ uit Enschede. Volgens Jan is Floor een slim en zelfverzekerd mens.  Naast haar rijopleiding heeft Floor kort geleden haar VWO diploma gehaald en wil ze verder studeren richting Bewegingswetenschappen of Fysiotherapie. 

Mijn interesse was meteen gewekt.. Floor is een slim en zelfverzekerd mens, ze heeft ondanks een faalangst toch de kracht in haar zelf weten te vinden om al deze knappe prestaties neer te zetten. Graag wilde ik van haar weten hoe voor haar een faalangst in elkaar zit en hoe zij hier mee omgaat.

We hebben afgesproken bij de Bagels & Beans.

‘Ik heb hele leuke lessen gehad bij Jan Drenthen. Ik mis het nu al! Dat is het eerste wat Floor zegt. Dat ik mijn rijbewijs heb gehaald is een enorme overwinning voor me.

Floor is heel open over haar faalangst en verteld ‘ik kreeg bijvoorbeeld tijdens een presentatie op school een complete black-out omdat ik struikelde over één simpel woordje. Ik maakte deze fout zo groot in mijn hoofd dat ik hierdoor compleet blokkeerde. Dat was echt bizar.

Door alle toetsen en examens werd school steeds stressvoller en het leek alsof mijn faalangst was verdwenen. Tenminste dat dacht ik. De eerste keer examen zakte ik voor mijn rijbewijs en had ik zoiets van ‘ja dat kan gebeuren’ Ik was gezakt door een kleine fout volgens de examinator. Verder reed ik goed en was ik relaxed.

Jan heeft meteen een nieuw examen aangevraagd en ook voor dit tweede examen zakte ik. 

Tijdens het derde examen merkte ik dat, wanneer ik moest presteren, ik alle handelingen opeens heel ingewikkeld en lastig vond. Toen kwam ik erachter dat de faalangst nog steeds in mij zat. Ik legde volledige focus op wat fout ging, maakte de fout heel groot en dat was op dat moment het enige wat er was voor me. 

Ondanks dat ik er een beetje laat achter kwam dat de faalangst nog steeds in mij zat was het wel een hele opluchting voor me.

Inmiddels had ik ongeveer 40 rijlessen gehad. Iets boven het landelijke gemiddelde van 35. Samen met Jan heb ik toen besloten een ‘faalangstexamen’ aan te vragen.

Dit examen duurt in principe langer. De examinator geeft je rustig de tijd om uit te leggen wat faalangst voor jou betekent. Daarna begint het examen en wanneer je het idee hebt dat het niet goed gaat krijg je de ruimte om even rustig adem te halen. Je mag de auto even aan de kant zetten en even uitstappen.

Alles gaat een stuk relaxter, er is veel begrip en meer tijd. Dat is wat ik begreep van jan over het ‘faalangstexamen’ 

Maar eerlijk gezegd dacht ik dat ik niet ging slagen. Onderweg naar het CBR ging ik een beetje onbenullig een rotonde op. Ik had eigenlijk moeten stoppen maar door alle zenuwen was mijn bediening van de auto niet optimaal in mijn beleving.

Aangekomen bij het CBR zat ik hoog in mijn spanning maar gelukkig voelde ik me al snel gerustgesteld door de examinator. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn Rijcoach niet mee te nemen tijdens het examen.

Ik was namelijk tijdens het lessen bezig om van hem een bevestiging te krijgen of ik iets wel of niet goed deed. Daar wilde ik me nu niet mee bezig houden. Ik wilde me bezig houden puur met het examen en de examinator, Na 4 examens kende ik mezelf inmiddels wel een beetje.

Na het examen kreeg ik te horen dat ik geslaagd was. Ik voelde me enorm opgelucht en was heel blij om te weten dat ik het kan! Ergens wist ik het wel hoor. Jan stuurt met niet voor niks op examen. Iedereen in mijn omgeving was heel trots op me. Vooral Jan.

Ik heb inmiddels mijn moeder naar een feestje gebracht, mijn zus naar een wedstrijd en ik probeer in zoveel mogelijk verschillende auto’s te rijden. Ik wil namelijk veel ervaring opdoen.

Faalangst betekent voor mij een neerwaartse spiraal waarin er alleen maar angst is om dingen fout te doen, Dit gaat in mijn hoofd zitten en het wordt steeds groter en groter. Hierdoor kan ik niet meer waarnemen wat er daadwerkelijk aan de hand is en het blokkeert het volledig de weg naar mijn doel.

Door het delen van mijn ervaringen hoop ik dat, wanneer mensen zich erin herkennen, ze eerder de keuze kunnen maken ook te kiezen voor een faalangstexamen. Ik heb er zelf 4 examens over gedaan terwijl ik eigenlijk eerder wist dat het nog steeds in mij zat.

 

Heb je zelf last van faalangst maar je wilt toch rijlessen volgen? Mail me met al je vragen op andre@brunen.nl

 

Succes!

Jan Drenthen

Rijcoach bij Verkeerscollege Brünen

Brünen. Driving is about Ü