Driving is about ü

60 jaar ervaring gaat verder dan alleen rijles geven
In de afgelopen 60 jaar heeft Brunen gezorgd voor constante verbetering bij de instructeurs. Door gebruik te maken van interne en externe opleidingen worden instructeurs continue naar een hoger niveau opgeleid. Denk hierbij aan; de MBO-4 opleidings onderwijsassistent, de Lapteus methodiek en cetrificering van Masters of education MLI. Hiermee behoort ons team van rijcoaches tot de besten op hun vakgebied. Dit continu proces van ontwikkeling en verbetering uit zich in de effectieve lesmethode waarbij de leerling centraal staat.
iedereen kan in de basis rij-instructeur/rijschoolhouder worden. Wanneer een instructeur na het behalen van het instructeursbewijs (de basiskwalificatie) niet verder investeert, naast de verplichte nascholing, in aanvullende opleidingen en ontwikkelingen op het gebied van rijlesonderwijs dan daalt de kwaliteit. Wanneer te veel rijscholen inboeten op kwaliteit omdat ze de noodzakelijke investeringen niet willen maken, trekt dat de branche als geheel naar beneden.

Wist u dat? Onze opleidingen van zulke hoge kwaliteit zijn, dat er regelmatig instructeurs doorstromen als rij-examinator voor het CBR.

De rijschoolbranche
De rijschoolbranche is een vrije markt (vrijheid van onderwijs en ondernemerschap). Elke beginnende instructeur mag zelf kiezen hoe hij of zij rijles geeft. Niet wenselijke commerciële activiteiten zijn daarbij toegestaan, waarbij leerlingen met minimale voorbereiding rijexamen doen. Al vanaf de schoolbanken bij instructeursopleidingen wordt de nadruk gelegd om snel als zelfstandig rijinstructeur te starten. Velen starten met slechts de basisinstructeursopleiding, een eigen rijschool zonder een goede kwaliteitsbegeleiding. Dit is ook terug te zien in de cijfers[1].

Het CBR mag niets zeggen over de kwaliteit van een rijschool. Conclusie: de rijschoolbranche kampt met een zeer slecht imago, waar de klant de onwetende is en de verkeersveiligheid het slachtoffer. Bij de instructeursopleiding wordt de nadruk gelegd om snel als rijinstructeur te starten, hierdoor ontstaat er een ‘lachwekkend’ niveau verschil tussen rijscholen/instructeurs[2].

De overheid voelt zich niet geroepen om de consument beter te infomeren in het woud van 8500 rijscholen, het is aan de consument om zichzelf goed te oriënteren! Om hier gehoor aan te geven hebben veel rijscholen een extra rijschool ingeschreven bij het CBR waar ze slecht opgeleide leerlingen mee laten afrijden. Dit doen rijscholen om hun slagingspercentage kunstmatig hoog te houden. Hier zijn ook Kamervragen over gesteld, echter is hier nog geen actie op ondernomen vanuit de overheid[3]. Brunen doet niet mee aan deze praktijken en leidt iedereen op; van jong tot oud, met en zonder beperkingen, met en zonder taalachterstanden wij garanderen dat iedereen kan slagen!

 

Rij-onderwijs gaat een stap verder dan instructie/rijles geven

Het brein in ontwikkeling
Het brein van de mens werkt ten opzichte van de snelheid van de auto vertraagd, dit is een natuurlijk proces. Tijdens de rijles wordt het brein ontwikkeld om de snelheid van de auto aan te kunnen, maar wordt aanzienlijk vertraagt. Deze vertraging komt omdat de instructies die tijdens de rijles worden gegeven alleen toepassing hebben op situaties die achteraf hebben plaatsgevonden. Dit terwijl het voorspellen van verkeerssituaties een cruciaal onderdeel vormt van het rijden. Met onze rijles onderwijs methode gaat de ontwikkeling aanzienlijk sneller. Minder rijlessen en een hoger niveau als resultaat.

Bij een standaard rijopleiding wordt de leerling geremd
Bij een standaard rijopleiding met een basis instructie zal de leerling de rem in de rijopleiding zelf niet merken of zal de vertraging in de rijopleiding al snel naar zichzelf toeschuiven. De leerling heeft het idee dat fouten maken en het leren van je fouten bij rijles hoort. Het effect is dat het gedrag, die al voor de aanvang van de eerste rijles gevormd is niet of nauwelijks wordt beïnvloed. Wat leerlingen niet weten is dat tijdens de gemaakte fout de auto zichzelf nog steeds verplaatst, waardoor nieuwe informatie die op ons af komt door een leerling opnieuw wordt gemist. De instructeur zelf zit in een hoger (rij)level en kan de fout die hij gezien heeft, achteraf met gemak benoemen, tegelijkertijd weet hij door zijn hoger (rij)level wat er binnen luttele minuten opnieuw in het verkeer gaat gebeuren. Een leerling in een lagere (rij)level kan dat niet en leert door deze vaak ongemerkte verstoring niet of nauwelijks bij. Dit is de reden van vertraging in de ontwikkeling tijdens het leren autorijden. En deze vorm van rijles geven kost uiteindelijk extra rijlessen of rijexamens.

Samen op weg; Instructie of rijlesonderwijs
De basis instructie methode tijdens de rijles is de oude manier van lesgeven. Instructies tijdens de rijles hebben nauwelijks effect als de leerling niet begrijpt wat er fout ging. De leerling zoekt zelf niet naar een oplossing maar krijgt deze op basis van de instructies voorgekauwd. (voorbeeld: Wat had je nu beter kunnen doen?) Inderdaad had, is instructie, is te laat… Deze vorm van lesgeven zorgt ervoor dat leerlingen aanzienlijk meer rijlessen nodig zal hebben. Daarbij leren de leerlingen vaak een kunstje uit te voeren en niet om als bewuste verkeersdeelnemer zelfverzekerd in het verkeer te staan.

Deze basis methode verstoord de groei naar een hoger level. De leerling is namelijk bezig met iets nieuws aan te leren. Naast de ontwikkeling in het brein over het voertuig en de snelheid daarvan komt er ook veel nieuwe informatie op een leerling af die snel verwerkt moet worden. Een goede bestuurder heeft dit inzicht en anticipeert het verkeer.
De basis instructie legt veel nadruk op de instructie van verkeersregels. Onze methode is erop gericht dat iedere leerling, op zijn/haar manier kennis neemt van het verkeer. Met deze methode creëren wij ruimte voor de leerling en staat de ontwikkeling van de leerling centraal, niet het afvinken van verkeersregels. Samen met één van onze rijcoaches komen leerlingen tot oplossingen die voor hun natuurlijk aanvoelen, waarna het gemakkelijker is deze oplossingen eigen te maken. De leerling snapt dan ook wat het probleem is en hoe deze oplost kan worden. Deze methode noemen wij de Brunen methode.

 

Hoe onderscheidt Brunen zich nog meer?

Wij hanteren 5 pijlers waardoor jij het verschil merkt bij Brunen.

    1. Kortere wachttijden bij examens,
      Het CBR haalt de door hun gestelde norm van 7 weken voor een examen al jaren niet meer, feitelijk ligt deze dichter bij 10 weken. Hier hebben wij slim op ingespeeld, waardoor onze wachttijden maximaal 4 tot 5 weken duren. Lekker makkelijk dan hoef je nooit lang te wachten op je her-examen, dat scheelt jouw lessen en kosten!
    2. leveren de beste rijlessen door hoogwaardig personeel,
      Onze rijcoaches vallen onder de best opgeleide rij-instructeurs van Nederland, samen met onze 60 jaar ervaring als rijschool kunnen wij jouw de beste rijlessen leveren!
    3. excellente leerling ervaringen,
      Driving is about U. Dat is niet alleen een slogan maar een levensmotto voor de rijschool, jouw ontwikkeling als leerling staat voorop en jou het rijbewijs zo snel en verantwoord mogelijk laten halen is ons doel!
    4. interne toonaangevende instructeursopleidingen,
      Als toonaangevende rijschool van Nederland houden wij interne rijopleidingen om de kwaliteit van onze rijcoaches te waarborgen.
    5. de beste online omgeving voor leerlingen in de rijschoolbranche.
      Bij ons kun je de gehele rijopleiding online regelen, bijhouden en afronden. Kom je er niet uit? Dan staan we je graag telefonisch of via Whatsapp te hulp.

“Een goede rijopleiding volg je maar 1 keer in je leven en is van levensbelang!”

Bronvermelding

[1] https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2016/02/25/rijschoolbranche-compleet-scheefgegroeid-in-periode-2005-2015/

[2]  https://eenvandaag.avrotros.nl/item/cbr-niveau-rijexamenkandidaten-slecht-en-soms-ronduit-lachwekkend/

[3] https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2015/02/23/kamervragen-over-fraude-met-slagingspercentages-rijscholen/