Samenwerking tussen Twents Carmel College en Verkeerscollege
Brünen

Hans van het Twents Carmel College vertelt dat leerlingen die mee hebben gedaan aan
de korte cursus van Verkeerscollege Brünen, zich nu een stuk bewuster zijn van hun
eigen rol in het verkeer.

 

“Dat is precies wat we ermee wilden bereiken!”, vertelt Hans, “Een tijd geleden kwam ik
met het idee om leerlingen bewuster te maken van het hedendaagse verkeer. Ik ben
eerst gaan rondvragen in mijn netwerk van scholen en gevraagd hoe zij dit hebben
aangepakt.

 

“Er was 1 school die al een dergelijke samenwerking had met een verkeersschool. Deze
cursus werd heel positief ontvangen door de leerlingen, dus ik wist dat er potentie in zat.
De eerste stap die ik maakte, was contact zoeken met Verkeerscollege Brünen. Ook zij
waren direct positief en korte tijd later zaten we om tafel om te kijken hoe we deze
cursus konden invullen.”

 

Monica, Rijcoach bij Brünen, gaf de cursus precies de goede structuur

Monica was voorheen lerares Nederlands en rekenen: “Dankzij deze achtergrond wist ik
precies welke structuur nodig was om invulling te geven aan de wens van het Twents
Carmel College. De leerlingen vonden vooral de combinatie van theorie en praktijk heel
leuk. Nadat ze een aantal theorielessen hadden gevolgd, zijn de leerlingen beloond voor
hun aandacht met praktijklessen.

 

“Voor de meeste leerlingen was dit een openbaring omdat ze, als bestuurder van een
auto, werden geconfronteerd met hun eigen gedrag. Leerlingen van andere scholen die
we onderweg tegenkwamen, gooiden soms gewoon hun fiets voor de auto. Dit omdat ze
vonden dat ze voorrang hadden. Of mensen op de fiets die zich niets aantrekken van een
auto.

 

“Nu zag de wereld er even heel anders uit voor deze leerlingen en dat heeft ze een stuk
bewuster gemaakt van het verkeer. Overigens hadden deze leerlingen nooit durven
dromen dat ze zelf in een lesauto mochten rijden. Voor de meeste was dit een
onvergetelijke ervaring!”

 

Veel aandacht voor onze praktijkleerlingen

Hans vertelt dat hij de samenwerking met Monica en Brünen als heel prettig heeft
ervaren. “De vraag die ik in ons eerste gesprek stelde, was: ‘Hoe kunnen we samen
ervoor zorgen dat de theorie breder weggezet kan worden bij groepen die meer moeite
hebben met theorie?’ Tom Brünen begreep mijn vraag en stelde me gerust met de
opmerking dat Brünen veel ervaring heeft met jonge leerlingen die vaker van dit soort
cursussen hebben gekregen.

 

“Daarnaast is de ervaring van Monika als docente en nu als Rijcoach een wezenlijk
onderdeel van het succes. De feedback die ik van Monica terugkreeg, was onder andere
dat leerlingen graag een examen willen afleggen van deze cursus. Dat is misschien de
volgende stap. Naast dat deze leerlingen zich veel bewuster zijn van het verkeer, maar
ook hun rol als fietser in het verkeer, weten ze nu heel goed dat als je je rijbewijs wil
halen je er ook echt iets voor moet doen. Boeken lezen en studeren!”, vertelt Hans
lachend.

 

Deze cursus was een groot succes en we gaan ermee door

Dit was nog maar een pilot bestaande uit 12 lessen die tegelijkertijd met de bestaande
lessen plaatsvonden. De animo en het enthousiasme is groot. “We hebben dan ook
besloten om de volgende cursus te geven na de reguliere lessen”, vertelt Hans, “We zijn
nu aan het kijken naar volgend jaar. Gaan we de cursus geven in het eerste of tweede
deel van het schooljaar? Daar zijn we nog niet echt over uit.”

 

Een woord vanuit Brünen

“We zijn blij als rijschool dat we scholen mogen helpen met een stuk bewustwording
over het hedendaagse verkeer. Zo staan we echt in het midden van de samenleving. Er
verandert nog steeds veel en vooral in een hoog tempo. Elektrische fietsen, elektrische
steps, de toenemende drukte in het verkeer, maar ook stadsbussen.

 

“Het verkeer is niet zonder gevaar. Wanneer we vroeg kunnen beginnen met cursussen
en bewustwording, dan kunnen wij voldoen aan waar we voor staan als rijschool. We zijn
dan ook enorm trots op de samenwerking met het Twents Carmel College!”

 

( h.pijnappel@twentscarmelcollege.nl )