Rijlessen en faalangst of autisme 

Rijlessen en faalangst of autisme kan voor sommige individuen een uitdagende combinatie zijn. Maar met de juiste aanpak, goede ondersteuning en het geduld van een ervaren Rijcoach is het mogelijk faalangst te overwinnen en een zelfverzekerde bestuurder te worden. Met deze post willen we je laten kennismaken met 1 van onze ervaren faalangst, autisme Rijcoaches. Zijn naam is Ronald Wolf.

 

Wat is faalangst precies?

Ronald legt uit dat faalangst betekent dat iemand bang is om te falen, het woord zegt het al. Vaak legt deze persoon de lat voor zichzelf veel te hoog terwijl ze ook bang zijn om iets fout te doen. Wat er dan vaak gebeurt is dat de dingen dan ook echt fout gaan. Dit komt door de spanning, stress en onzekerheid. In mijn beleving is het allemaal heel menselijk en je mag best een fout maken als je er maar van leert en het oplost. Wat ik vaak terug zie bij leerlingen met een faalangst is dat ze vaak een eigen verhaal creëren. “zie je wel, het lukt mij nooit” of “ ik ben niet goed genoeg”.

 

Wat helpt een faalangst leerling?

Ik probeer de leerling gerust te stellen. Door het weghalen van spanningen neem ik ze mee naar een veilige en rustige plek. Er is geen druk. Als er toch spanning is dan zeg ik ‘ waarom zou het een ander wel lukken en jou niet? Laten we eens terug gaan naar waar het eigenlijk om draait’ Vaak relativeert de leerling dit en kan weer teruggaan naar de rustige modus. Als een bepaalde instructie of handeling niet in 1 keer lukt, dan doet dan faalt de leerling niet maar heeft gewoon meer oefening nodig. Dat leg ik dan ook uit en dit helpt om de leerling uit de negatieve spiraal te halen. 

 

Wat is autisme precies?

Autisme, of autismespectrumstoornis (ASS), is een neurologische ontwikkelingsstoornis die van invloed is op hoe een persoon de wereld waarneemt en ermee omgaat. Het wordt gekenmerkt door een reeks uitdagingen met betrekking tot sociale vaardigheden, communicatie en gedrag. Autisme wordt een spectrum stoornis genoemd omdat de symptomen en de ernst ervan sterk kunnen verschillen van persoon tot persoon.

 

Wat helpt een leerling met autisme?

Mijn karakter kan ik omschrijven als heel relaxed, begripvol en ik ben heel geduldig. Ook wordt ik niet boos en raak ik niet geïrriteerd. Vanuit mijn speciale opleiding heb ik basistechnieken geleerd om leerlingen met een bepaalde vorm van autisme te helpen.

 

Mensen met autisme kunnen moeite hebben om contact te maken. Hierdoor kan er een gebrek aan interactie zijn tijdens de lessen. Om dit te doorbreken is het belangrijk de context vanuit de leerling te begrijpen. Ik stel dan vragen als ‘heb je het voorrangsbord gezien, of heb je die fietser zien oversteken?’ leerlingen met autisme hebben vaak moeite om betekenissen in de juiste context te plaatsen.

 

Borden zoals voorrangswegen of stopborden zijn voor hen heel duidelijk omdat ze één betekenis aangeven; voorrang of stoppen. Zodra er bijvoorbeeld ‘nood verkeersborden’ worden geplaatst bij wegwerkzaamheden, is dit vaak contextafhankelijk. Er kan bijvoorbeeld staan “matig uw snelheid”, “doorgaand verkeer gestremd” of “omleiding: Volg H” terwijl de werkzaamheden al zijn voltooid en dit kan erg verwarrend zijn waarvan leerlingen in paniek kunnen raken. Tijdens het rijden hebben ze namelijk niet de tijd om het rustig allemaal door te nemen. De auto’s achter je beginnen al te claxonneren en de druk wordt opgevoerd. Ik zeg dan dat er een domme fout is gemaakt door de mensen, omdat ze de borden niet op tijd hebben weggehaald. Dit is dan een verklaring voor de leerling waarmee hij of zij dan is gerustgesteld en we rustig verder kunnen met de rijles.

 

Aan het einde van de les reflecteren we dan terug op de situatie, de leerling legt uit en samen komen we tot de juiste betekenis. Zo helpen wij de leerling veilig deelnemen aan het verkeer. Omgang met autisme gaat om duidelijk, consequent, rustig zijn, hierdoor ontstaat goed contact en verbinding met de leerling.

 

Heb je faalangst of een vorm van autisme? We ondersteunen je

Naast Ronald Wolf zijn er meer Rijcoaches in dienst die je begrijpen en je kunnen helpen.

Onze collega, Jochem, heeft naast Ronald veel ervaring met faalangst of autisme.

 

Benieuwd naar onze rijcoaches? https://brunen.nl/instructeurs/