Met een kapotte snelheidsmeternaald van Hengelo naar de Noordkaap? 

 

Ja, je leest het goed. Maar voordat we daar dieper op ingaan, laten we je eerst meenemen in het avontuur van Marieke en hoe haar voorbereiding op de motorreis naar de Noordkaap eruitzag.

 

Marieke, een 28-jarige Data Engineer uit Hengelo, besloot kort na het behalen van haar autorijbewijs ook haar motorrijbewijs te halen. 

Ze vertelt: “Een half jaar nadat ik mijn autorijbewijs bij Brünen heb gehaald, ben ik begonnen met de motoropleiding. Zonder auto had ik weinig praktijkervaring in het verkeer, wat ik tijdens de motoropleiding wel tegenkwam. Ik reed eigenlijk te veel als een beginnende automobilist, een beetje onzeker en vooral voorzichtig,” lacht Marieke. “Hoewel de lessen op zich goed gingen, was ik toch heel voorzichtig en wilde alles perfect doen. Motorrijden is echt een totaal andere ervaring dan autorijden. Ondanks deze uitdagingen genoot ik enorm van de motoropleiding. Ik had ook iets om naar uit te kijken: een lange reis op mijn droommotor, een Honda CB400N uit 1978.”

 

Het motorexamen met sneeuw?

Marieke was zenuwachtig voor het AVD-examen (examen verkeersdeelneming) en ondanks een goede voorbereiding zakte ze voor dit examen. Gelukkig slaagde ze bij het herexamen. De dag van het praktijkexamen was bijzonder; het was januari en koud, met sneeuw die ochtend. Alle examens werden uitgesteld, maar Marieke had geluk: haar examen stond gepland voor het einde van de dag en de meeste sneeuw was al gesmolten. “Dat was puur geluk,” zegt ze. “Natuurlijk was ik zenuwachtig en probeerde ik rustig te blijven. Gelukkig verliep alles goed en slaagde ik deze keer wel. Wauw, wat een opluchting.”

 

De eerste beproeving op de motor

Na het behalen van haar motorrijbewijs besloot Marieke vrijwilligerswerk te doen tijdens de Batavierenrace, een race van Nijmegen naar de Campus van de Universiteit Twente met meer dan 8500 deelnemers. “Mijn taak was het verzorgen van andere vrijwilligers. Ik reed op de motor van de ene naar de andere plek, bracht koffie en stond zelfs midden in de nacht pannenkoeken te bakken op een campinggasstel. Al deze ritten deed ik op mijn 40 jaar oude Honda, en dat ging perfect.”

 

De volgende beproeving; op de motor naar Italië en Oostenrijk 

Na deze uitdaging besloot Marieke meer avontuur op te zoeken en maakte ze ‘korte’ reizen naar Italië en Oostenrijk op haar €400 kostende Honda. “Dat deze motor 40 jaar oud is, kon natuurlijk technische problemen opleveren, dat wist ik van tevoren, maar doordat ik zelf veel sleutel aan mijn motoren had, had ik het volste vertrouwen dat ik technische problemen of pech onderweg zelf prima kon oplossen. Gelukkig is alles goed gegaan.”

 

Nog een beproeving; op de motor naar Noordkaap

De volgende beproeving was de reis naar de Noordkaap. Speciaal voor deze reis kocht Marieke een Kawasaki ZXR400. Collega’s op het werk waren verbaasd: “Alleen en op een oude Kawasaki? Weet je dat zeker?!” Maar Marieke liet zich niet ontmoedigen. Ze voorzag de Kawasaki van tourbanden, een volledige onderhoudsbeurt en monteerde een rek zodat ze een grote tas kon meenemen. “Op een goede zaterdag ben ik vertrokken.”

 

De uitdagingen onderweg en uiteindelijk de grens van Lapland bereikt

Ondanks een goede voorbereiding kreeg Marieke te maken met onverwachte situaties, zoals een gescheurd bagagerek bij Odense in Denemarken. “Ik heb toen ter plekke een hotel geboekt, de volgende dag bij een lokale motorwinkel een grote tas gekocht en ben verder gaan rijden. Op naar Huskvarna in Zweden. Tijdens een stuk over een zandweg ook nog eens mijn snelheidsmeternaald af. Ik had geen idee hoe hard ik reed,” vertelt Marieke lachend. “Ik heb toen gewoon de snelheid van Google Maps gebruikt. Probleem opgelost,” aldus Marieke. Op dag 5 bereikte ze via Finland de grens met Lapland en vanuit daar de Noordkaap.

 

In de coronatijd alleen naar de Noordkaap

In de coronatijd alleen naar de Noordkaap reizen bracht de nodige uitdagingen met zich mee. “Veel tankstations waren dicht, lagen gemiddeld 100 kilometer uit elkaar, sommige gingen om 15:00 uur dicht en ik kon maar 200 kilometer met een volle tank rijden. Dat was wel even spannend. Ook de hotels onderweg waren bijzonder. Zo kwam ik aan in een hotel waar geen licht was. Er hing een briefje voor me met een sleutel met de mededeling ‘je redt je wel, he?’ Dat had wel zijn charme,” aldus Marieke.

 

Oppassen voor rendieren en mooie persoonlijke inzichten krijgen 

De Noordkaap bleek een geweldige ervaring te zijn. “De natuur heeft een enorme indruk op me gemaakt. Dat je in bochten moet oppassen voor overstekende rendieren is toch geweldig? Dat kennen we in Nederland niet,” vertelt Marieke lachend. “De rust die ik in mijn hoofd kreeg, was ook een mooie ervaring. Door die rust kreeg ik het inzicht dat het leven niet zo moeilijk hoeft te zijn. Veel mensen maken het moeilijk en ingewikkeld. Dat is helemaal niet nodig.”

 

Blij dat ik deze rit heb gemaakt

Ondanks de twijfels en bezorgdheid van mensen in haar omgeving over de soloreis, is Marieke heel blij dat ze het avontuur heeft aangedurfd. “Het verbaast me dan ook niet als ik ooit ga wonen in Noorwegen. Het leven is daar zoveel rustiger en puurder. De natuur is daar enorm uitgestrekt, en op de motor kun je daar volop van genieten,” besluit Marieke met een glimlach. En zo eindigt dit prachtige verhaal van een onverschrokken motorrijder die met doorzettingsvermogen en avontuurlijke geest haar droomreis naar de Noordkaap heeft volbracht.

https://brunen.nl/rijbewijzen/motorrijbewijs/