De Brünen rijonderwijs methode

(effectieve lessen = minder rijlessen)

De rijschoolbranche
De rijschoolbranche is een vrije markt ( vrijheid van onderwijs en ondernemerschap). Elke beginnende instructeur mag zelf kiezen hoe hij of zij rijles geeft. Niet wenselijke commerciele activiteiten zijn daarbij toegestaan, waarbij leerlingen met minimale voorbereiding rijexamen doen. Ook wel rijschoolcasino’s genoemd. Al vanaf de schoolbanken bij instructeursopleidingen wordt de nadruk gelegd om snel als zelfstandig rijinstructeur te starten. Velen starten met slechts de basisinstructeursopleiding een eigen rijschool zonder een goede kwaliteitsbegeleiding waarbij de nadruk ligt op verdere persoonlijke ontwikkeling. Het CBR mag niets zeggen over de kwaliteit. Conclusie: de rijschoolbranche kampt met een zeer slecht imago, waar de klant de onwetend is en de verkeersveiligheid het slachtoffer. Bij de instructeursopleiding wordt de nadruk gelegd om snel als rijinstructeur te starten. Duizenden starten met slechts een basisinstructeursopleiding een eigen rijschool zonder een goede kwaliteitsbegeleiding waarbij de nadruk ligt op verdere persoonlijke ontwikkeling. Conclusie: de rijschoolbranche kampt met een zeer slecht imago, waar de klant onwetend de dupe is en examinatoren aan de noodklok luiden! De overheid voelt zich niet geroepen om de consument beter te infomeren in het woud van 8500 rijscholen, het is aan de consument om zichzelf goed te orienteren!

60 jaar ervaring
In de afgelopen 60 jaar en met de kennis en knowhow in ons netwerk hebben wij met interne en externe opleidingen onze instructeurs continu opgeleid naar een hoger niveau. Denk hierbij aan de MBO-4 opleiding onderwijsassistent, de Lapetus methodiek en certificering van Masters of education MLI. Hiermee behoort ons team van rijcoaches tot de besten op hun vakgebied. Een aantal stroomt zelfs door als rij-examinator bij het CBR. Dit continu proces van ontwikkeling en verbetering uit zich ook in de effectieve lesmethode waarbij de leerling centraal staat. Iedereen kan in de basis rij-instructeur/rijschoolhouder worden, maar wanneer na het behalen van het instructeursbewijs (de basiskwalificatie)  er niet verder wordt geinvesteerd, naast de verplichte nascholing, in aanvullende opleidingen en ontwikkeling op het gebied van rijlesonderwijs dan gaat de kwaliteit naar beneden.

 

Rijonderwijs gaat een stap verder dan instructie/rijles geven 

 

Het brein in ontwikkeling
Het brein van de mens werkt ten opzichte van de snelheid van de auto vertraagd, dit is een natuurlijk proces. Tijdens de rijles wordt het brein ontwikkeld om de snelheid van de auto aan te kunnen, maar wordt aanzienlijk vertraagt door instructies die tijdens de rijles worden gegeven op situaties die achteraf hebben plaatsgevonden. Met ons rijles onderwijs methode gaat de ontwikkeling aanzienlijk sneller. Minder rijlessen en een hoger niveau als resulaat

Bij een standaard rijopleiding wordt de leerling geremd
Bij een standaard rijopleiding met een basis instructie zal de leerling de rem in de rijopleiding zelf niet merken of zal de vertraging in de rijopleiding al snel naar zichzelf toeschuiven. De leerling heeft het idee dat fouten maken en het leren van je fouten bij rijles hoort. Het effect is dat het gedrag, die al voor de aanvang van de eerste rijles gevormd is niet of nauwelijks wordt beïnvloed. Wat leerlingen niet weten is dat tijdens de gemaakte fout de auto zichzelf nog steeds verplaatst, waardoor nieuwe informatie die op ons af komt door een leerling opnieuw wordt gemist. De instructeur zelf zit in een hoger (rij)level en kan de fout die hij gezien heeft, achteraf met gemak benoemen, tegelijkertijd weet hij door zijn hoger (rij)level wat er binnen luttele minuten opnieuw in het verkeer gaat gebeuren. Een leerling in een lagere (rij)level kan dat niet en leert door deze vaak ongemerkte verstoring niet of nauwelijks bij. Dit is de reden van vertraging in de ontwikkeling tijdens het leren autorijden. En deze vorm van rijles geven kost uiteindelijk extra rijlessen of rijexamens.

Instructie of rijlesonderwijs
Basis instructie methode tijdens de rijles is de oude manier van lesgeven. Instructies tijdens de rijles heeft nauwelijks effect als de leerling een fout zelf achteraf door de instructeur moet benoemen. De leerling weet geen oplossing over iets wat hij door verstoringen van andere instructies niet gezien kan hebben. (voorbeeld: Wat had je nu beter kunnen doen?) Inderdaad had, is instructie, is te laat… Deze vorm van lesgeven zorgt ervoor dat leerlingen aanzienlijk meer rijlessen nodig zal hebben.

Wat laten we de leerling denken
De basis lesmethode die de basis instructeur leert is in de huidige tijd sterk veroudert. Deze methode verstoord de groei naar een hoger level. De leerling is namelijk bezig met iets nieuws aan te leren en moet naast de ontwikkeling in het brein over de snelheid van het voertuig en de snelle informatieverwerking leren om met het basis instructiesysteem om te gaan. Dit vertraagd de ontwikkeling naar verwachtingen die nodig zijn om het verkeer te kunnen voorspellen. Het is de niet de bedoeling de leerling een basis instructiesysteem aan te leren, maar vrij te laten in zijn of haar ontwikkeling. Dat laatste is de methodiek van het rijlesonderwijs methode


Een goede rijopleiding volg je maar 1 keer in je leven en is van levensbelang!

Kies jouw rijcoach